Achteras moer moment
Wanneer je je S2000 in de versnelling zet, vooruit of achteruit, en je begint met rollen, als je dan een “klakkend” geluid hoort ter hoogte van je aandrijfas, dan kan het zijn dat je je centrale achter as moer opnieuw op aanhaalmoment moet zetten.
Honda heeft hier een wijziging in doorgevoerd. De achteras hoort 330 NM vast te zitten. (oude waarde is 220NM)
Niet iedereen heeft een moment sleutel die tot 330 NM gaat, dus je kunt ook het volgende toepassen.
Zet de auto in een versnelling en trek de handrem aan.
Nodig:
Ratel met lange arm (verlengstuk)
kort verlengstuk met dop 36
Bijtel en hamer
Het oude aanhaalmoment van Honda is 220NM. Als de hoekjes van de borgmoer eruit zien als fabrieksaf, dan staat de moer op het oude aanhaalmoment, en zul je hem moeten bijstellen. Zijn de hoekjes van de borgmoer aangetast en heeft de moer een tweede deuk als borg dan staat hij al op het nieuwe aanhaalmoment van 330NM, en zul je de moer met rust moeten laten.
Gebruik een bijtel met een hamer om de borging uit de moer te tikken.
Neem een ratel (liefst 1"), dop 36, en een kort verlengstuk. Laat het verlengstuk rusten op een assteun.
Je zult de moer 60graden verder moeten aandraaien om hem op 330NM te krijgen. Het makkelijkste is om naar de 6 kant van de moer te kijken. Hij moet 1 vlak verder worden gedraaid. Je zult hier wat kracht voor nodig hebben.
Monteer de centercap terug en je bent klaar !
Reden: het bijstellen van het aanhaalmoment is nodig om het wiellager in te klemmen op de naaf. De oude fabriekswaarde is niet voldoende en zorgt ervoor dat het wiellager zich kan verplaatsen op de naaf, dit veroorzaakt het “klakkende” geluid in je aandrijving. Het aandraaien van de moer voorkomt slijtage aan de naaf.